vrijdag 3 augustus 2018

Woning door Brand verwoest aan de Zuiderdiep 2-8-18

Een woning aan het Zuiderdiep in Valthermond is donderdagmiddag door brand verwoest.
De eigenaar redde een baby, 5 volwassen honden en 9 pups uit de vuurzee. Alleen drie katten waren niet meer te redden.
Terwijl de brandweerkorpsen van 2e Exloërmond en Ter Apel konden voorkomen dat ook de aangrenzende woningen in de brand vlogen, werden eigenaar Albert Mulder en zijn vrouw enkele huizen verderop opgevangen door omwonenden.
 Drijfnat van het zweet opende Albert de laadklep van een bestelauto om een plastic krat vol Mechelse herder puppy’s te herenigen met hun moeder. Met de baby in haar armen vond zijn vrouw troost bij buurtbewoners.
Druk met renovatie
Dankzij het kordate ingrijpen van haar man is het jonge gezin met drie kleine kinderen er ongeschonden afgekomen. Sinds december 2015 waren ze eigenaar van het karakteristieke pand dat dateert uit het begin van de vorige eeuw. Ze waren druk bezig met renoveren.
Albert Mulder bevond zich gistermiddag met een van zijn kinderen in de tuin toen de brand ontstond. De baby lag thuis in de box op de begane grond. Mulder: ,,Ik rook een verdacht luchtje. Instinctief ben ik naar binnen gelopen. Ik run zelf een bedrijf in de beveiliging, misschien was ik daarom wel extra alert."
,,Toen ik de achterdeur opende, stond de hele bovenverdieping al in de fik. Ik heb meteen de baby uit de box gehaald en naar buiten gebracht. Daarna heb ik de honden opgehaald uit de kennel in huis en vervolgens heb ik nog een hond uit het achterhuis gehaald. Ik heb nog gezocht naar de poesjes, maar helaas hebben die het niet overleefd.”
Gevaar voor omliggende panden
De brand werd snel opgeschaald van middelbrand naar grote brand. Volgens Cees Bults - officier van dienst van Veiligheidsregio Drenthe - omdat het gevaar groot was dat ook de pal naast het getroffen pand staande woningen in de fik zouden vliegen.
 ,,Eén van die woningen was al aangestraald.” De woning van Mulder kan als verloren worden beschouwd. Hoe de brand op de bovenverdieping kon ontstaan is voor zowel de eigenaar als de brandweer voorlopig een raadsel.
Het pand is inmiddels grotendeels tegen de vlakte gewerkt. Beelden Herman Van Oost Bron 
tekst DvhN



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten