Goederenvervoer per spoor
In de eerste helft van de twintigste eeuw was het goederenvervoer per trein op z’n hoogtepunt. Op elk station was wel een goederenloods te vinden en vele bedrijven hadden een ‘spooraansluiting’. Rangeerlocomotieven verzorgden het vervoer van wagens naar bedrijven. En vandaar uit ging het per (vracht)auto naar de klanten. Een heel verschil met de pakketdiensten en het containervervoer van vandaag de dag.
Pakketten met de trein mee
Op Hemelvaartsdag ging Museumspoorlijn STAR terug in de tijd. Tussen de stations Veendam, Stadskanaal en Nieuw Buinen werden vele pakketten vervoerd. Op deze dag konden onze jonge reizigers een handje meehelpen. Zij hielpen de conducteur en de rangeerder mee om de bagage en goederen in de trein te zetten. En uiteraard ook om het er weer uit te halen.
Stoom!
Hemelvaartsdag is al jaren Nationale Stoomtreindag. De meeste railmusea in Nederland zijn op deze dag open. Uiteraard reed de STAR op deze dag ook met historische stoom- en dieseltreinen tussen Stadskanaal en Veendam én tussen Stadskanaal en Nieuw Buinen. Op het emplacement in Stadskanaal kwam daarnaast de ‘vuurloze’ stoomlocomotief in actie. Samen de Sik verzorgde deze locomotief de rangeerklussen met goederenwagens.
https://www.stadskanaalrail.
Beelden door: - Ronny -
Geen opmerkingen:
Een reactie posten